Op de afspraak! 3 manieren om jouw klanten gespreid te ontvangen.

Zoals gisteren, ergens in Brussel besloten en te elfder ure meegedeeld mogen de handelaars binnenkort uitkijken naar hun heropening.
De PowerPoint slide had het over 11 mei. Laat ons hopen dat deze datum kan worden gerespecteerd, al zal dat ook van onszelf afhangen.

Duidelijk wordt dat de handelaars de nodige voorzorgsmaatregelen zullen moeten treffen. Social distancing op één en bij voorkeur ook spreiden van de klandizie en ze op afspraak te ontvangen.

Maar hoe begin je daar aan? Hieronder alvast drie mogelijkheden.

1. Go Old School

Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.
Laat je klant telefonisch of via mail een afspraak vastleggen.

Je neemt poezenkalender, notitieboekje of (als het iets moderner mag) spreadsheet erbij en noteert vlijtig wie wanneer jouw winkel bezoekt.

Interessant hier is om zeker ook hun contactgegevens te noteren. Wie weet komt er de week erop wel een leuk stuk binnen waarvan je zeker bent dat die ene klant geweldig zal vinden.

Afspraak maken via verschillende media

2. Go Social

Wist je dat je via Facebook ook zelf boekingen kan ontvangen en regelen:

  • Je kan er de beschikbare momenten, duur van de afspraak of herinneringen instellen.
  • Je kan je beschikbaarheid delen en zo kunnen je klanten zelf de beschikbare slots invullen. Of je vult alles zelf in om toch wat old school vibes te behouden.
  • Rest enkel nog je actieknop aan te passen en je bent klaar om boekingen te ontvangen

Hier vind je meer details hoe je allemaal dit kan instellen.

3. Go all in

Je schakelt liever in een hogere versnelling? Dan kan je een afspraakmodule (laten) integreren in je website.

Enkele voordelen op een rijtje:

  • Je klanten vullen zelf je agenda, jij hoeft enkel de beschikbaarheid ervan in te stellen
  • Integreerbaar met jouw favoriete, digitale agenda
  • Notificaties en herinneringen worden automatisch geregeld
  • Koppel rechtstreekse betalingen aan jouw boeking, extra interessant in COVID-tijden.

Heb je een WordPress site of WooCommerce webshop? Dan zijn er talloze plugins die dit mogelijk kunnen maken. De ene al wat uitgebreider (en duurder) dan de ander.

  • Booking Calendar of BirchPress.
    • FREEmium, m.a.w. gratis of betalend, afhankelijk van je noden.
    • De gratis versie is meestal beperkt in mogelijkheden, maar misschien voldoende voor jou?
    • De betalende versie.
      Bekijk deze zeker ook eens, dit kan de (kleine) investering echt wel waard zijn.
  • Booked of Booking WP
    • Premium en dus betalend
    • Uitgebreide mogelijkheden
    • Integratie met online agenda
    • Ontvangen van betalingen d.m.v. koppeling met WooCommerce

Go!

Klanten op afspraak ontvangen, het is verre van ideaal.
Maar haal er je voordeel uit, gooi je verkoopstalent in de strijd en gebruik de tijd die je hebt voor elke klant tot de laatste seconde. Ik vermoed dat er dan wel een extraatje zal afkunnen 😉