Niet dus. Althans niet wat mij betreft.
Ik ga er niet om liegen, het zou ook voor mij leuk zijn. Projecten genoeg om uit te kiezen en inkomstzekerheid in onzekere tijden.
Maar is het ook een broodnodige investering voor jou als bedrijf, als kleine ondernemer, als eenmanszaak?
Hoe je het draait of keert, ondanks alle COVID-promo’s blijft het een investering. Niet enkel financieel maar nog meer qua tijd en organisatie.
Denk maar aan het in- of verpakken, verzending, retour, administratie, onderhoud van de webshop, stockbeheer, enz…
Vele zaken doen jullie waarschijnlijk nu ook wel, maar zonder degelijke integratie of automatisatie mag je deze inspanningen nog eens doen voor je webshop.
En vooral, wat na de corona-crisis? Dan kan je die blitse webshop toch moeilijk laten verkommeren?
Ik ga ervan uit dat je beste en vaste klanten dan terugkeren naar je fysieke zaak.
Valt je online verkoop dan terug in duigen? Die kans bestaat.
Maar je inspanningen blijven gelijk.
E-commerce is meer dan een webshop
Voordeel van in huidige tijden te leven is dat er talloze, andere digitale mogelijkheden bestaan.
- Begin eenvoudig, communiceer op je website hoe men kan bestellen bij jou. Via e-mail, telefoon of whatsapp misschien?
- Gebruik sociale media om je (vaste) klanten te bereiken, die volgen jou sowieso op de voet. Toon daarop foto’s van hoe je je organiseert, het menu van de dag, de outfit van de week,…
- Geef hen telefonisch of via chat advies om de juiste keuze te maken uit jouw aanbod. Gegarandeerd geen retour nodig!
- Leuk pakketje, persoonlijke boodschap dabei, strik errond en in je bakfiets. Zo heb jij ook nog wat beweging 😉
Ik stel het allemaal wel eenvoudig voor maar het hoeft heus niet ingewikkeld te zijn.
Never waste a good crisis. Maar zoek in de eerste plaats wat voor jou werkt en je niet nog meer haar doet verliezen.
Zie je toch meer baat in een webshop, DOEN!
Maar laat je goed begeleiden zodat hij jou ook na heropening van je winkel(s) een extra voordeel biedt.